Informar i formar o viceversa
Informar
és formar. Sense una bona informació no hi pot haver formació. Si
de cas una deformació de la realitat. I perdó per l'abús del
terme... La realitat diuen que ja no és visual, és com les
pantalles Led... líquida. Sigui com sigui, l'era digital comporta
canvis en tots els camps. La informació i la comunicació són
indestriables l'una de l'altra. No es pot entendre ja l'educació
sense la informació ni es pot fer informació sense tenir una
amplitud de mires en constant creixement. És a dir: el bon
informador ha de formar-se -educar-se- constantment i l'alumne ha
d'estar més informat que mai. Tots som alumnes eterns, constants i,
si cal, incansables. Més que mai els mateixos professors, sempre al
centre d'atenció, al punt de mira, han d'estar formant-se per poder
formar. L'educació no pot seguir formant únicament bons
treballadors i millors funcionaris. La nova societat de la tecnologia
de la informació i la comunicació (TIC) ens està traslladant cap a
un nou “paradigma de l’ensenyament” que afavoreix l'estudi
“global” i la relació de conceptes, estratègies, procediments i
patrons que, per separat, s'hi estudien en d'altres matèries sigui
de l'ensenyament secundari com, en general, de tot el cicle de
l'educació obligatòria i, ara, resulta tècnica i pedagògicament
factible estudiar en forma de xarxes i relacions sistemàtiques
També
es podria dir que les TAC
(Tecnologies d’Aprenentatge
i Coneixement) són les
TIC (Tecnologies de la
Informació i la Comunicació)
al centre i a l’aula. Les tecnologies no només faciliten la vida a
l’aula sinó que suposen una millora en els diferents processos
d’ensenyament–aprenentatge, d’avaluació i d’organització,
mitjançant noves metodologies i continguts que aprofiten els
recursos d’Internet per a l’aprenentatge i la generació
compartida de coneixement, la competència digital de l’alumnat, la
integració curricular, la inclusió digital, la innovació
metodològica,… Els alumnes són nadius digitals. Els que hem fet
de professors sabem que nosaltres som migrants digitals. Ells ja
naveguen sols, ja utilitzen les TIC però sovint es perden en el caos
de la xarxa, busquen al google i es queden amb els primers enllaços
que troben. Per tant aquí entra el paper dels informadors i els SEO.
Ja que cal educar pensant en la integració en la societat de la
informació, i, per tant, els continguts han d'estar en estreta relació
amb l'adequació a l'aprenentatge. Quantes vegades no troba un professor
de llengües articles amb faltes d'ortografia o greus errors de
concordança gramatical o pobresa sintàctica. S'han parat a pensar a les
facultats de Periodisme que la consulta de les webs del mitjans
tradicionals -per entendre'ns la premsa de paper- és cada cop més
freqüent a l'aula? Jo crec que generalment no. Fora d'alguns intents
lloables, la majoria de mitjans han oblidat que sovint el professor es
limita a la de simple transmisor, a fer de nexe entre les fonts
d'in-formaciós i els alumnes. El professor sovint es limita a a
dirigir-los per saber quina informació han de buscar, on
buscar-la i com gestionar-la per crear coneixement i ser respectuosos
amb els drets d’autor i així aplicar les TIC a l’aula (TAC).
Comentaris